Boekhouden is een vak apart. Daarom denken veel ondernemers dat zij er goed aan doen dit uit te besteden aan een accountant of administratiekantoor. Jouw boekhouding is hier in goede handen, maar daar betaal je ook voor. Hier zit je mogelijk niet op te wachten. Gelukkig kan het ook een stuk goedkoper. Hoe? Door zelf jouw boekhouding te doen. Dit kan zelfs als je geen kennis hebt van boekhouden. Om jou enigszins op weg te helpen, vertellen wij je in deze tekst waar je op moet letten als je zelf jouw boekhouding doet.
Gebruik een boekhoudprogramma
Menig ondernemer gebruikt Excel voor het bijhouden van de administratie. Dit programma staat vaak al op jouw computer, waardoor je geen extra kosten maakt. Toch is Excel niet het meest geschikte programma om jouw boekhouding bij te houden. Je moet alles namelijk handmatig invoeren. Hierdoor besteed je mogelijk meer tijd aan jouw boekhouding dan je lief is.
Gelukkig kun jij het jezelf een stuk makkelijker maken. Hoe? Door een boekhoudprogramma te gebruiken. Op deze manier automatiseer je jouw boekhouding grotendeels. Bang dat je niet overweg kunt met zo’n programma? Dat is niet nodig. Zelfs zonder kennis van boekhouden kun je zo’n programma namelijk gebruiken. De meeste boekhoudprogramma’s kauwen jou precies voor wat je moet doen. Hierdoor zorg je er binnen de kortste keren voor dat jouw boekhouding up-to-date is.
Koppel jouw zakelijke rekening aan het programma
Gebruik je een boekhoudprogramma? Dan raden wij jou aan je zakelijke rekening aan dit programma te koppelen. In sommige gevallen moet je hier speciale software voor aanschaffen. Dit is niet nodig als je kiest voor online boekhouden. Een online boekhoudprogramma beschikt namelijk standaard over zo’n koppeling. Hierdoor koppel je jouw zakelijke rekening binnen een paar tellen aan het programma. Waarom je dit zou doen? Omdat dit jou veel tijdswinst oplevert. Je hoeft transacties namelijk niet langer handmatig in te voeren. Door jouw zakelijke rekening te koppelen aan een online boekhoudprogramma gaat dit allemaal automatisch.
Raffel de boekhouding niet af
De gemiddelde ondernemer heeft een hekel aan boekhouden. Geldt dit ook voor jou? Dan steek je hier het liefst zo min mogelijk tijd in. Begrijpelijk, maar niet verstandig. Als je jouw boekhouding afraffelt, vergeet je mogelijk bepaalde dingen. Nu denk je mogelijk dat dit niet kan als je een online boekhoudprogramma gebruikt. Toch is dit wel degelijk het geval. Zo moet je bijvoorbeeld jouw btw-aangifte versturen. Het programma zet deze weliswaar klaar, maar verstuurt deze niet naar de Belastingdienst. Nee, hier ben je toch echt zelf verantwoordelijk voor. Stuur je deze aangifte te laat in? Dan legt de Belastingdienst jou vaak direct een boete op.
Archiveer jouw boekhouding
Heb je de boekhouding afgerond? Dan denk je mogelijk dat facturen in de papierversnipperaar kunnen. Dit is niet het geval. Als ondernemer moet je jouw administratie namelijk minimaal zeven jaar bewaren. Sommige gegevens moet je zelfs tien jaar bewaren. Veel ondernemers stoppen hun administratie in ordners. Breekt er brand uit in jouw bedrijf? Dan kan de administratie verloren gaan. Met een online boekhoudprogramma hoef je hier niet bang voor te zijn. Jouw boekhouding is dan namelijk altijd inzichtelijk, zelfs als jouw computer door brand verloren is gegaan. Als je voor online boekhouden kiest, archiveer je jouw boekhouding digitaal. Zodoende is het geen probleem om het minimaal zeven jaar te bewaren.