Wat is het grote verschil tussen een ‘gewone’ winkel, eentje die je in de winkelstraat tegen kunt komen, en een webwinkel? Een webwinkel is altijd open. Dag en nacht, 24/7, iedere dag van de week. Dat is meteen ook waarom mensen zo dol zijn op online shoppen. Ze kunnen het doen wanneer het ze maar uitkomt, en zijn niet aan openingstijden gebonden. Een succesvolle webwinkel is dan ook altijd bereikbaar, altijd geopend. Want klanten die voor een dichte deur komen te staan, al is het een virtuele, die zie je meestal niet meer terug.
Een klant wil zich welkom voelen
Hoe zou jij je voelen als je bij je favoriete winkel aankomt, en dan ontdekt dat deze niet open is? Dat de deur niet opengaat, de lichten niet branden, en je dus niet kan doen wat je eigenlijk zou willen: naar binnen gaan en iets kopen. Daar word je niet blij van, toch? De kans is groot dat je het elders gaat proberen, op zoek gaat naar een andere winkel waar men je wel kan helpen. Bevalt de service je daar goed, zou het zo maar zo kunnen zijn dat je vervolgens nooit meer terugkeert naar je voormalige favoriet. Je bent geïrriteerd en teleurgesteld dat je er niet terechtkon toen je iets nodig had, en gaat voortaan liever direct ergens anders heen.
Dit werkt zo bij ‘normale’ winkels, maar zeker ook bij online winkels. Surf je naar je favoriete online winkel met het idee er iets te gaan kopen, maar is de site niet bereikbaar, dan is met twee keer klikken een alternatief zo gevonden. Dan koop je het daar wel! Een webwinkel die niet bereikbaar is, is kortom een ramp voor de eigenaar. Op korte termijn wordt er geen geld verdiend, omdat mensen gedurende de downtime ergens anders hun aankopen doen. Op de langere termijn ben je deze klanten misschien blijvend kwijt. Bovendien is niet bereikbaar zijn ook niet best voor je reputatie. Nu steeds meer mensen online toch voorzichtig zijn, omdat niet iedere webwinkel even betrouwbaar is, wil je door regelmatig offline te zijn niet ook als onbetrouwbaar worden gezien.
Altijd open: zo doe je dat
Om je winkel altijd in de lucht te houden, heb je goede webhosting nodig. Een bedrijf dat de kennis en kunde heeft om jouw site altijd online te hebben. Bij dat bedrijf sluit je een webhosting pakket af dat past bij de omvang van jouw winkel, waarbij je natuurlijk op tijd moet upgraden als de zaken beter lopen dan verwacht. Downtime is, zelfs bij een goed hostingbedrijf, nooit 100% te voorkomen. Een goed bedrijf heeft echter wel genoeg protocollen en plannen van aanpak om dit tot een minimum te beperken, en zo snel mogelijk weer online te gaan mocht het toch een keer gebeuren. Precies wat jij nodig hebt!